برگزاری مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه بیرجند

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۴ کد : ۲۷۶۶۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۶۷۵
مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با تجلیل از سرآمدان آموزشی و اساتید نمونه دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش با هدف تجلیل و پاسداشت مقاماستادان نمونه و سرآمدان آموزشی دانشگاه بیرجند برگزار شد. دکتر لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند در مراسم گرامیداشت  دهه سرآمدی آموزش گفت: در اندیشه و منظومه فکری امام خمینی (ره) یک عالم فاسد می‌تواند عالمی را فاسد کند و ایشان تزکیه را مقدم بر تعلیم بر می شمردند.
دکتر لامعی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و تسلیت شهادت امام صادق(ع) به دانشگاه بنیان حکمت و  دانشگاه تمدن ساز و ویژگی های آنها اشاره و عنوان کرد:در بین ائمه اطهار دو امام فرصت یافتند که وارد اندیشه ورزی  شوند و 500 دانشجو در محضر امام  باقر(ع) و بیش از 4 هزار دانشجو هم در محضر  امام صادق (ع) تلمذ کردند که  قریب 500 دانشجو از جمله   جابرین حیان بنیان گذار علم شیمی ایرانی بودند. 
رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: مکتب امام صادق(ع) بر سه رکن تبلیغ و تبیین امامت، تبلیغ و تبیین فلسفه وجودی شیعه و تفسیر و تبلیغ و تبیین فقه شیعه استوار است . 
وی ادامه داد: نهضت فکری که در زمان امام صادق (ع)شکل گرفت به دو رکن عقلانیت و خردورزی و فرهنگ استوار است و در مکتب امام صادق(ع)، استاد فقط مقاله نمی‌نوشت بلکه مکتب امام صادق (ع)کارخانه انسان سازی بود و به بعد تربیتی دانشجو  توجه ویژه می‌شد. 
رئیس دانشگاه اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، علم و دانش موجب عزتمندی مملکت است و اگر به بیانیه گام دوم انقلاب و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها مراجعه کنیم، بیشترین تاکید بر بحث علم و دانش و فناوری است.

امید  آفرینی، جوان گرایی، علم و فناوری
دکتر لامعی تاکید کرد: کلید واژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب امید آفرینی، جوان و جوانگرایی و علم و فناوریست.
 رئیس دانشگاه به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد این سند به مقوله فرهنگ و تربیت، ۱۰ درصد به موضوعات عام و مشترک و ۷۰ درصد به راهبردهای آموزشی و تربیتی و علم و فناوری اختصاص دارد.
دکتر لامعی گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با دانشگاه اهل بیت(ع) امضا کرده‌ایم از سال آینده دانشگاه بیرجند پذیرای دانشجو از کشورهای دیگر از جمله کشورهای آفریقایی خواهد بود و بر اساس تفاهم نامه‌ای که با دانشگاه فرهنگیان نیز داشته‌ایم، از سال آینده در ۵ رشته پذیرای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دانشگاه بیرجند خواهیم بود تا دانشجو در دو رشته فارغ التحصیل شود.

رشد بیش از دو برابری  اعتبارات دانشگاه در سال گذشته 
وی به رشد اعتبارات دانشگاه درسال جاری اشاره کرد و افزود: در سفر اول رییس جمهور  24 میلیارد  تومان اعتبار به دانشگاه تخصیص یافت که با پیگیری های انجام گرفته این رقم  به 48 میلیارد تومان رسیده است. 
وی با تاکید بر اینکه علم و دانش عزت مندی کشور را در پی دارد، عنوان کرد : خانواده دانشگاه  بیرجند خانواده‌ای قوی است که می تواند جایگاه خود به عنوان میراث دار مدرسه شوکتیه را  بدست آورد و  در ردیف  دانشگاه های سطح دوی  کشور بدرخشد. 
رئیس دانشگاه بیرجند از افزایش بودجه دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه بیرجند اکنون آمادگی دارد تا گرنت پژوهشی را به صورت ماهیانه پرداخت کند.
حجت الاسلام جعفری رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند گفت: مقام معظم رهبری از دانشگاهیان در عرصه‌های مختلف مطالبات مختلفی دارند و ظرفیت دانشگاه‌ها را خیلی بالا می‌بینند.

افزایش دو برابری قراردادهای دانشگاه بیرجند با بخش صنعت
وی از افزایش دو برابری قراردادهای دانشگاه با بخش صنعت، اخذ رتبه یک آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در استان، اختصاص بورسیه صنعتی در  دانشگاه برای اولین بار، تاسیس 7 رشته در مقطع دکتری و 3 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، بعنوان بخشی از دستاوردهای دانشگاه در سال گذشته نام برد. 
حجت الاسلام جعفری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) تربیت عالم، تولید علم و جهت دادن به تربیت عالم و تولید علم را از وظایف دانشگاه‌ها عنوان می‌کنند. 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: همه اساتید باید برای جریان سازی اسلامی در محیط دانشگاه تلاش  کنیم تا  تفکر انقلابی بهتر از آنچه در حال حاضر در  دانشگاه جاری است، محقق شود.
حجت الاسلام جعفری به حدیث "بادروا أحداثکم بالحدیث قبل أن تسبقکم إلیهم المرجئة " از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: امام می‌خواهند تا همه ما موظف باشیم و  فرزندان خود را دریابیم حال آنکه  دانشجویان فرزندان اساتید هستند و ما باید آنان را دریابیم و راه درست را پیش روی آنان قرار دهیم قبل از آنکه دشمن از طرق مختلف فرزندان ما را اسیر خود کند .
در این مراسم، دکتر حسینی واشان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند، ضمن تبریک فرارسیدن دهه سرآمدی آموزش، گزارش مختصری از فعالیت‌های معاونت آموزشی را ارائه داد . 
ایشان به ایجاد کد رشته‌های ویژه بورس صنعتی در رشته شیمی، زمین‌شناسی و معدن؛ پیگیری اعطای بورس داخل و خارج برای برخی رشته‌ها ؛برگزاری اولین جلسه آمایش آموزش عالی؛ بر خط شدن کلیه خدمات مربوط به اعضای هیأت علمی، ترفیعات و پایه تشویقی اشاره کرد و اظهار داشت:  برقراری اعتبار آموزشی اساتید (آموزه) برای اولین بار در دانشگاه راه‌اندازی شد.
معاون دانشگاه اخذ تفاهمنامه با دانشگاه فرهنگیان؛  اخذ ۱۴ کد رشته جدید و پیگیری برای ۲۰ عنوان رشته دیگر؛ جذب ۱۵ نفر عضو هیأت علمی در سال گذشته و معرفی ۲۰ نفر دیگر به مرکز جذب؛ ۱۲ پذیرفته شده نهایی المپیاد علمی  دانشجویی و... را بخشی دیگر از اقدامات این حوزه برشمرد.

تجلیل از سرآمدان آموزشی و اساتید نمونه دانشگاه بیرجند
در این مراسم از اساتید سرآمد آموزشی، اساتید برگزیده دانشگاه، مدرسان مدعو نمونه، کارشناسان آموزشی نمونه، اعضای هیأت علمی ارتقا علمی یافته، اعضای هیات علمی بازنشسته دانشگاه بیرجند تجلیل به عمل آمد.

اساتید سرآمد آموزشی سال 1403
ـ دکتر محمد خراشادیزاده، دانشکده علوم ریاضی و امار
ـ دکتر رضا سرحدی، دانشکده علوم 
ـ دکتر مریم مودی، دانشکده علوم
ـ دکتر علی اشرفی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
ـ دکتر فاطمه چهکندی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
ـ دکتر هادی براتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
ـ دکتر حمید سعادت فر، دانشکده مهندسی
ـ دکتر محمد اکبری،  دانشکده مهندسی
ـ  دکتر سجاد محمد زاده، دانشکده فنی فردوس
ـ دکتر سید جواد حسینی واشان، دانشکده کشاورزی
ـ دکتر محمّد حسن سیاری زهان، دانشکده کشاورزی

استاد معارف برگزیده دانشگاه در سال 1403
ـ دکتر مصطفی فروتن تنها، گروه معارف/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی

اساتید برگزیده دانشگاه در سال 1403
ـ دکتر مریم ظهوریان، دانشکده هنر
ـ دکتر الهام یوسفی روبیات، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست
ـ دکتر مرضیه ثاقب جو، دانشکده علوم ورزشی

مدرس مدعو برگزیده در سال 1403
ـ خانم فهیمه عسکری، دانشکده هنر
ـ خانم رومینا عباس زاده، پردیس علوم رفتاری
ـ  آقای سید محمّد وزیری، دانشکده فنّی فردوس
ـ آقای دکتر جواد خارکن، پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست
 ـ آقای دکتر امید آسیابان، دانشکده ادبیات و علوم انسان
ـ آقای علی مهرابی، دانشکده علوم

کارشناس آموزشی برگزیده در سال 1403
ـ  آقای علیرضا نخعی، دانشکده علوم

اعضای هیات علمی ارتقا یافته
ـ دکتر محمدرضا میری، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر محمد حسن مجیدی، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر مجتبی شیخی ازغندی، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر محمد جواد رحیم دل، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر مهدی دستورانی، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر سید احسان غیاثی، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر مهدی امیرآبادیزاده، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر مهدی هدایتی زاده، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر حمیدرضا فلاحی، از استادیار به دانشیار
ـ دکتر مجید جامی الاحمدی،  از دانشیاری به استادی
ـ مرحوم دکتر علی اله رسانی، از استادیار به دانشیار

اعضای هیات علمی بازنشسته
ـ دکتر محمد رضا سعید افخم الشعراء
ـ دکتر اسداله محمود زاده وزیری
ـ دکتر میترا راستگو مقدم
ـ دکتر محمود مشکانی

آخرین ویرایش۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳